amal kebajikan

Free scan dan bersihkan komputer anda dari virus dan spyware - click ini

terima kasih la klik ni

Wednesday 25 August 2010

Minum

Ini ringkas punya coretan. Kepada ibu bapa ada anak anak masalah kencing malam, atau orang tua asyik kena bangkit tengah malam, cara yang paling elok adalah seperti berikut.


Anak anak pastikan mereka tidak makan malam terlalu lewat, bagusnya sebelum maghrib, ini kerana mereka akan makan dan minum. Pasti kan mereka tidak meminum air yang banyak selepas pukul 7 malam. Dan pastikan mereka pergi ke tandas untuk membuang air kecil sebelum mereka masuk tidur. Sebelum kita masuk tidur, kejutlah mereka untuk membuang air sekali lagi. Tapi kenalah berpimpin tapi mereka akan buang air.Jika anda larat kejut lagi sekali didalam pukul 1,2 pagi untuk sekali lagi mereka ketandas. InsyaAllah mereka tidak akan terkencing didalam tidur.
Kalau yang mempunya masalah yang  teruk sangat, pastikan air diminum akhir sekalli sebelum pukul 7 malam. Jangan beri mereka minum air ber kafein, teh, cola atau air berkarbonat serta air batu. Cukup minum air kosong. Anak anak sekecil 4-5 tahun boleh dilatih untuk tidak minum seelepas pukul 7 malam dan pergi ketandas sebelum masuk tidur.

Untuk orang veteran, sama juga jika tidak mahu bangkit dengan kerap untuk ke tandas,  makan jangan minum banyak air selepas pukul 7 mlm. Maka air yang diminum sebelum pkul 7mlm akan keluar diantara tempoh 7 jam.Walaupun sebelum tidur mereka telah membuang, mereka masih akan terbangun untuk mengosongkan pundi kencing kerana pundi kencing masih ada baki.  Pastikan minum air kosong sahaja.

Jangan lupa lakukan exercise....