amal kebajikan

Free scan dan bersihkan komputer anda dari virus dan spyware - click ini

terima kasih la klik ni

Sunday 2 May 2010

yogurt atau dadih..dadih ke agar agar?

Yogurt,  atau dikenali dadih adalah makanan yang berkhasiat kerana ianya mengandungi kultur yang meneutral kan asid didalam perut. Deskripsinya adalah pekat seperti kastard atau berpudding tetapi tidak keras atau solid seperti agar agar.
Ianya dibuat dari kultur bakteria dengan menapaikan susu menjadi pekat. Kultur bakteria dicampurkan dengan susu atau susu segar yang mengandungi lemak. Kultur ini  of Lactobacillus acidophilus and Streptococcus thermophilis digunakan secara komersial, ada juga menggunakan kultur Lactobacillus bulgaricus dari kultur  L. acidophilus. Yogurt yang dibuat dirumah dibuat dengan menambahkan sedikit yogurt yang dibuat secara komersial tadi kedalam susu yang telah dimasak dan kemudian campuran ini disimpan didalam tahap 112° Fahrenheit (45° Celsius).

Di Negara timur tengah ia digunakan sebagai bahan masakandicampurkan dengan masakan lauk daging, salad, atau sebagai sos, kuah, dan ditaburkan diatas nasi . Selepas makan diet yang berempah dan berdaging yoghurt yang kosong tiada perasa digunakan dan dimakan diakhir sekali untuk meneutralkan rasa pedih hati atau heart burn.

DiMalaysia yogurt dikenali sebagai dadih. Tidak diketahui samada dadih popular zaman moden ini menggunakan kultur Lactobacillus acidophilus dan sebagainya.
Popularity dadih sekarang  bukan berasaskan kultur diatas tetapi pembentukan nya dengan penggunaan agar agar dan susu pekat serta lain lain bahan perisa dan sebagainya.
Dulu dadih yang dijual menyerupai bahan tenusu yang dicampur kultur menjadi dadih dan ianyanya masih lagi lembik teksturnya dan tidak keras atau "set". Kemudian dicairkan dan campur perisa dijadikan yogurt drink  ala vitagen.
Sudah pasti ianya berkhasiat kerana bahannya adalah susu yang didih dan ditambah  kultur sahaja. Dadih yang sibuk diperkatakan sekarang amat berbeza dari dulu..kerana dadih yang popular sekarang adalah agar agar yang dimasak.dan dicampurkan dengan susu pekat dan sebagainya dan diperkayakan dengan gula dan perisa.
Entahlah go figure...