amal kebajikan

Free scan dan bersihkan komputer anda dari virus dan spyware - click ini

terima kasih la klik ni

Thursday 25 February 2010

evening primrose oil untuk kesihatan terutamanya wanita dan juga lelaki

kebaikan dan khasiat evening primrose oil


Kajian sains  telah mengesahkan Evening primrose oil atau "EPO"  memberi khasiat serta kebaikan yang amat besar untuk kaum wanita atau kaum ibu.

Diantaranya:
Premenstrual Syndrome (PMS) Sengugut –  dapat mengurangkan kembung perut  dan abdomen serta ketidak selesaan kepada payudara yang bengkak setiap bulan serta dapat menseimbangkan "depression" serta "mood" yang mudah berubah rubah ketika hormon menjadi tak menentu di waktu itu.  Pra dan pos menopause.

Eczema and other skin disorders – dengan pengambilan EPO dan cod liver oil.
Cholesterol and Blood Pressure – telah dikaji EPO telah menurunkan serum cholestrol yang tinggi dan tekana darah yang tinggi, tetapi ianya mengambil masa beberapa minggu sebelum EPO ini dapat bertindak. Untuk memberi kesan ianya perlu diambil selama beberapa minggu sebelum ianya dapat berfungsi dan diaktifkan didalam badan.

Rheumatoid Arthritis – kajian menunjukkan pesakit arthritis ini telah menghentikan pengambilan NSD atau non-steroidal anti-inflammatory drugs selepas pengambilan supplement EPO ini, tapi ianya akan lebih berkesan jika diambil bersama dengan fish oil(cod liver oil).

Untuk Alcoholic–  memudahkan penghentian juga mengurangkan depression selepas berhenti minum.
Untuk menguatkan Immune System – tahap essential fatty acid yng rendah boleh atau dapat melawan dan melawan gangguan  virus didalam badan secara semula jadi.
Lain - lain masalah – Obesity, Benign Breast Disease, anak hyper and Schizophrenia semua telah menunjukkan pengambilan EPO telah dapat menolong masalah tersebut.

Khasiat didalam EPO ini:

EPO kaya dengan "fatty acid gamma linolenic acid (GLA)", adalah penting sebagai pengantara didalam proses menukar linoleic acid lepada element/prostaglandin E1(pge1). PGE1 adalah satu dari element yang boleh ditukar dan mengawal serta menyeimbangkan hormon..


Sila tanya Doktor anda sebelum mengambil  EPO terutamanya jika anda mengambil blood thinning seperti warfarin dan aspirin,tidak sesuai utk orng yg  mengidap lobe temoral epilepsy. Serta untuk ibu mengandung perlu mengelakkan epo kerana kesan pada hormon.

Banyak lagi tapi malas nak tulis panjang panjang.  Pakcik dan abang sekalian, belikan lah EPO untuk isteri anda. Dan cik kak kalau baca ini beli la yang tua dan yang muda dan yang dah menopause, beli dan makan lah Evening primrose oil ni. Elok untuk hormon dan elok untuk orang yang menopause untuk pengeluaran hormon secara semua jadi.
Sesiapa yang mengidap pms sengugut tuh beli dan makan la tiap tiap hari lagi elok dari ambil pain killer. Selain dari memproseskan hormon, menstabilkan hormon, ia nya  menolong mencantikkan  dan menegangkan kulit.
Kepada yang menopause dan tidak mengambil suntikan hormon, evening primrose oil digalakkan sebagai bahan gantian suntikan hormon. Jika evening primrose oil diambil maka hormon dapat di stabilkan dan melegakan simtom simton yang dihidapi sebelum dan selepas menopause atau malepause(untuk orang lelaki). Dengan pengambilan EPO ini, emosi dan perasaan seseorang tersebut menjadi lebih tenang.
Secara amnya ia menolong  mengawal selia hormon badan secara semula jadi. EPO ini juga diperlukan oleh orang lelaki juga.
Sebelum mengambil jika anda mengidap penyakit tertentu, sila bincang dengan doktor jenis EPO yang anda akan ambil. Kerana  EPO yang berbentuk Cecair kadang kala mengandungi gula didalam perasa yang dicampur kepada EPO cecair. Senang sekali jika mengambil pil EPO kerana tiada gula.
Jikalau capsule selalunya tiada mengandungi gula.Jika tak silap EPO ada dijual di pharmacy.


Bacalah lagi detail dgn kilk dibwah ini:

http://www.evening-primrose-oil.com/index.html
http://www.evening-primrose-oil.com/gla.html
sekadar berkongsi pengalaman saja..