amal kebajikan

Free scan dan bersihkan komputer anda dari virus dan spyware - click ini

terima kasih la klik ni

Monday 9 May 2011

salah kan diri sendiri bila anak anak makan memilih dan tak boleh bawa pergi majlis

Jika yang mempunyai anak anak kecil dari usia bayi mulailah didikan disiplin seperti memberi tahu sesuatu yang dilakukan itu bagus atau salah.
Jika anak anak ini melakukan sesuatu yang salah dan nakal, tinggikan suara dari suara biasa (tegas) menyuruhnya berhenti. Sedikit tepukan  lembut ditangannya  dan expressi muka marah atau garang; supaya dia tahu dan berhenti. Takut anak menangis, biarkan dia menangis, nanti berhenti lah bila dia sedar tiada melayan.

Jangan asyik nak berkepit dan berdukung, memanglah anak menjadi mua dan manja.
Diwaktu mula kenal makananan bila berhenti menyusu, berilah anakanak  makanan yang berkhasiat seperti bubur nasi campur karot tumis bawang dan isi ikan dan blend..
Sup sayur, sup ikan, dan sebagainya..
Kenalkan lidah anak anak dengan masakan harian yang asas dan simple, bukan fast food dan mcd.. makanan segera ini addictive.. ingat asas yang simple: ada protin, fiber dan karbo cukup. Tapi masak lah tumis sedikit ada flavour jangan tak ada rasa.. tumis la sedikit bawang dan sebagainya..letak daun sup ke  buat syarat.. kalau yang blm ada gigi blender.. tapi makanan pasti sedap...

Jika anda membiasakan anak anak mentekedarah ayam sosej daging sebagainya, manala tekak anak anak nak biasa makan makanan yang sehat. makanan segera banyak garam dan lemak tepu yang menyedapkan rasa bila digoreng.. bila makan sayur, ikan rasa tawar dan hambar saja..
jangan ajar anak anak makan makanan segera..

Penulis cukup malas bila pergi kenduri atau jumpa kawan, ada yng sebuk menyebut anak dia takmakan nasi nasi lauk lauk ikan sayur ni..
Dia nak spaghetti.. pasta, sosej etc..
Lepas tu jangan lah mengomel ayam naik harga sebab anak anak awak tak makan lain benda melainkan ayam..silap la..
Tidakkan dia tahu sbg ibu, bila cakap anak dia fussy eater dan memilih tak makan itu ini, first impression org nampak adalah wow itu adalah hasil didikan awak sebagai ibu..

Kemudian anak berlari sana sini macam hilang akal dan tak boleh ditegur atau mak bapak buat bodoh  tak mengawal anak dia. Bila tuan rumah tegur, mak bapa boleh jadi defensive dan boleh cakap ohh dia memang tak suka di buat macam tu..
 Ada ke dia boleh cakap macam tu. They must have failed to instilled a good basic for akhlak dan sifat sifat diri yang perlu ditanam didalam jiwa anak anak.

Kalau tahu anak anak awak tidak suka ditegur atau tak suka makan makanan lauk nasi, ikan etc, lain kali awak tinggalkan anak anak dirumah. jangan rosakkan majlis orang dengan minta benda orang tidak sediakan didalam menu makanan.
Kenalilah sifat malu juga termasuk didalam etiquette atau peradaban didalam kehidupan seharian didalam segala aspek dan bentuk dan hasil tangan dan hasil diri(anak anak cahaya mata). Jika hasil diri kelakuan macam jin tungganglanggan rumah, jangan lah bawa mereka. tinggal la dirumah. Sehingga anak anak dapat kenal peradaban dan beradab, tak payah lah bawa ke mana mana. Memalukan dan menyesakkan majlis.
Jika anak sendiri tidak dapat dikawal, maka ianya menunjukan kegagalan diri anda sebagai pendidik asas dirumah.
Renungi diri anda suami isteri.. mana silapnya.. anda dan pasangan kenalah fikir salah siapa dan cara menangani nya..dan siapa yang menjadi bos didalam hidup anda? Anda dan suami atau anak ?