Gambar diambil dari skynews photos with tthanks. the caption di gambar dibawah:Las Palmas to Gatwick via a night on the floor at Glasgow airport.
Keadaan cuaca memang dijangkakan tidak menetu dan cuaca yang buruk menyebabkan perjalanan di batalkan baik udara, darat atau laut. Ini kerana mereka mengutama kan keselamatan...
kapal terbang punya badan beku dengan ice dsb..
Pihak berkenaan membatalkan penerbangan kerana sayap kapal dan badan kapal beku dengan ais.
Berita buruk sudah di canangkan di radio tv sejak lebih dua minggu yang lalu...
maka mereka pergi ke luar rumah ke airport didalam keadaan cuaca yang semakin buruk tanpa membawa apa apa persedian jika penerbangan dibatalkan kerana cuaca.
Kemudian penerbangan dibatalkan kerana terlalu sejuk..
setengah dari pekerja di airport sendiri tidak dapat datang kerja kerana pengangkutan terganggu.. jalan tidak selamat untuk dilalui...
maka kakitgn yang kerja dan habis shift kena duduk dan tidak boleh pulang... jadinya salah siapa bila tersadai di lantai airport kesejukan?
Yang tersadai standby 6 jam dlm kapal terbang kira masih bertuah kerana mereka masihh mencairkan ais dan menunggu cuaca reda dan salji di kaut ketepi ...
lagi salah siapa...
dulu di surat kabar, seorg menteri naik angin luar surat khabar kerana flight dri sabah dibatal atau delay kerana masalah teknikal.
Jangan jadi negara besar tu, mereka cincai saja take off, tu yg banyak midair faults...
At least org kita betul betul menyelenggarakan dan betul betul memberatkan nyawa penumpang bila masalah teknikal mereka periksa dan perbaiki dan bila betul betul sah sudah di perbaiki maka barulah kapal di lepas kan untuk terbang...
I think MALAYSIAN AIRLINES'S TECHNICAL staffs overall has done their best in their work. The only problem with the company is that too many smart alec who has no idea and indepth understanding and vip's interfere with their running of the company according to procedure.. If the kehendak tidak dipenuhi, mati kena bantai keluar surat kabar dan surat datang komplain, buat busuk nama...
Mana mas nak maju... dari yang atas nama politik termasuk yang pembangkang sampai yang ada imuniti setinggi tuhan nak the best except paying.. lewat take off atau boarding boleh dijadikan isu di bahas..
Cuba fikir... kalau kerosakan itu menjadi lagi teruk midair... apa nak buat? Jangan jadi presdent poland yang bertegas untuk terbang walaupun didalam cuaca buruk berkabus tebal walaupun di beritahu, disebabkan dia berkuasa semua akur aja..... akhirnya mati kemalangan udara..
tapi kalau ada orang awam terbabit bukankah tidak adil namanya... kerana semata mata seorg yg paling berkuasa berkehendakkan pesawat terbang juga, makanya yang orang awam tidak tahu keadaan sebenar akan turut menjadi mangsa...
Adakah mereka ini sedar warga mas ini telah di latih kepada teknikal standard yang tinggi maka mereka tahu apa yang mereka buat ini adalah satu keperluan bukan sesuka hati..
Kakitngan teknikal dan support mas semua syarikat penerbangan lain berebut nak ambil mereka...
kepada penumpang jika kelewatan disebabkan cuaca, kerosakan teknikal tak payah lah nak salah kan sesiapa... jgn jadi di negara maju tersebut...dah diwarning cuaca akan menjadi buruk. Tapi mereka tidak bersedia.. bila penerbangan dibatalkan mereka turut menyalahkan semua sebab tersadai di airport takde selimut. Padahal mereka meninggalkan rumah mereka didalam keadaan bersalji dsbnya...ditambah warning cuaca buruk akan menjadi semakin buruk...
susah ya mentaliti org sebegini...
kepada yang ditampuk kuasa, imuniti setebal teflon, atau polician yang memerintah dan pembangkang, sila fikirkan keselamatan awam terdahulu bukan kerana semata nak mengejar mesyuarat etc mereka turut memjadi mangsa jika sesuatu buruk yang berlaku.
Janganlah excessive imposing authority, anda akan menakutkan yang menguruskan penerbangan dari membuat keputusan yang balance dan selamat untuk semua. Mind you if the flight take off because the pressure of big shot nak ambil tindakkan jika delay take off, if anything shld happend to the whole event , as a result of that the tanggungjawab to pesawat, penumpang awam dsbnya akan jatuh pada bigshot yang mengerah tadi..
mungkin anda tidak sedar...cubalah sedar supaya isu excess authority ini tidak menjadi duri dalam daging dimana keselamatan penumpang awam diabaikan kerana one bigshot is not happy of the delay...
kepada sahabat penumpang semua, termasuk lah yg big shot tu semua, let these people run the work according to procedure and please do not quick to jump anc distrupt their procedure. These are international standard procedure regarding to safety.. which they consciously adhere to. Meaning they are following the rules to avoid any risks to the plane and its passenger esp the civilian.
passenger kena ingat bukan mereka saja saja nak duduk delay dari take off nak minum kopi... mereka kena check and test baru dapat clearance untuk terbang.. mereka pun nak balik rumah ada keluarga . so delay means mereka tidak dapat balik on time..
bila ada delay cuaca, teknikal isu atau kerosakan dsb yang boleh mudaratkan perjalan diudara, bersabar dan fikirlah untuk jangka masa yang panjang...fikir kembali kalau mereka tidak teliti dan benarkan kerosakan dibiarkan dan terus trerbang, banyak banyak lah berdoa...
so let them do what they know best. Just duduk lah diam diam. Kalau yang amik cheap flight tu pun samalah.. itu ibarat naik bas intrakota aja. so kalau delay delay tu baca buku, duduk minum air etc.. jalan jalan dlm airport etc..jangan nak mengamuk...
Kalau bigshot/vip tu, kalau rasa takbleh nak tunggu lama lama poket banyak duit charter aja pesawat sendiri, Kapal sendiri can take off anytime of day any weather, yr plane, yrmoney your life... go ahead.
But if it is a public co plane, hang duduk sabar sabr and diam diam.. jangan nak menggodak melenting sampai org teknician tak senang bontot nak repair kerosakan dengan teliti.. that is bad very bad....
think again
Btw saya jumpa ada kawan orang Itali tersilap tengok waktu penerbangan kerana dia kira terbalik, tertinggal pesawat. Kakitangan Mas telah membantu dia sehinggalah dia dapat penerbangan yang seterusnya. Mereka pastikan dia tidak tinggalkan kawasan airport takut dia tersesat dsbnya dan tercicir flight.
Bila saya sebut saya orang Malaysia dia terus bercerita pengalaman nya dengan orang kita. Panjang ceritanya...Too all MAS staffs in KL you have done well I am proud to hear the story..
Please maintain the good job.
Note:Penulis tidak ada sedara mara keja MAS ya.