amal kebajikan

Free scan dan bersihkan komputer anda dari virus dan spyware - click ini

terima kasih la klik ni

Wednesday 17 November 2010

selamat hari raya aidil ad-ha - reform character

maaf ucapan ini lewat sehari..

semoga hari raya kurban semalam mendapat keberkatan dan amalan kurban mendapat pahala sepatutnya. Kerana niat untuk melaksanakan kurban adalah penting, kerana Allah swt.. bukan untuk show off atau kerana ia adalah trend melakukannya. Supaya orang ramai tahu si polan polan tumbang seekor unta,kerbau lumbu, so outstanding, orang mendengar pun rasa kagum...
Hopefully niat melakukan kurban adalah kerana Allah swt.

anyway while talking about haji, kerana orang kita suka bertitle, so bila balik haji mereka akan menggunakan titile mereka. Sesetengah masyarakat lain didunia tidak menggunakan title ini. Tapi masyarakat kita lepas sahaja balik haji naik pangkat terus Tuan Haji(walaupun ada sesetengah nya kalau dilihat kelakuan dan akhlak memang berat mahu memanggil si polan tuan haji). Encik tidak laku lagi.Especially kalau yang balik tanpa reform character.

Ada yang maintain different character for a bit, ada yang continously maintaining themselve a new reborn character.Or best described as reformed character.. maksudnya benar benar berubah.
Ada yang halfway saja maintaining the lifestyle, equivalent of  a torchlight with no battery or weak battery, meaning they either go back to old lifestyle, or going back to old lifestyle but worsened in their behaviour and everything, back to the darkness way or only like a night and day attitude. Night and day attitude meaning, when they are happened to be at a majlis keagamaan, the day attitude appeares maksudnya tiba tiba nampak lah bercahaya terang kelakuannya, pakaiannya dan tiba tiba title haji dan hajjah nya timbul. Bila hilang sahaja social function berbentukkeagamaan, tenggelam pula cahaya siang muncul pula malamnya. Tiba tiba haji simpan dalam gerobok laci(jubah ketayap dan segala) mucullah kembali manusia yang sama di dalam personaliti dalam keadaan yang benar benar lain(totally opposite of the latter).

Maaflah kalau anda tidak faham maksud diatas.

kenapa ada orang yang sudah pergi, soon after or later mendapat gelaran haji bakhil, haji kedekut? Pak haji gatal? Pak haji miang? Pak haji hati muda, pakai sluar pendek, pergi tempat ada unsur maksiat dan banyak lagi..Fikirkanlah ye sendiri


tulisan diruangan ini adalah berbentuk pendapat sendiri, tidak menyentuhi sesiapa dengan niat. Kalau tidak faham tak apa, maybe its not your cup of tea.