amal kebajikan

Free scan dan bersihkan komputer anda dari virus dan spyware - click ini

terima kasih la klik ni

Friday 19 November 2010

sayur yang sedap di buat sup..atau buat sup untuk stimbot



Gambar dari internet with thanks




Jika anda penggemar stimbot atau sup, jika ke pasar pergi lah singgah ke gerai Nyonya yang menjual sayuran hijau. Carilah sayur yang dikenali sebagai Tong Ho atau nama lainya adalah seperti dibawah.
Edible Chrysanthemum, Garland Chrysanthemum, Crown daisy, Shingiku, Tong Hao, Tung Ho, Tang Ho, Chong Ho, Kor Tongho, Tong Ho Choy, Tong Hao Cai, Thung Ho, Shunigku, Kikuna, Tan O, Cai Cui, Ssukgat, Chrysanthemum Greens, Cooking Chrysanthemum, Chop Suey Greens, Khee kwai, Gul-chini.

Caranya bila dibasuh bersih  jika batangnya lembut ambil jika tidak ambil daunnya. Masaklah sup sayur campur, atau masak stimbot dicampurkan sebagai sayur. Ianya mengeluarkan aroma yang sedap dan ia juga berkhasiat.
Sayur ini amat terkenal dikalangan kaum Tionhua dan bangsa Jepun. Sayur ini ada yang dimakan mentah sebagai salad daun yang muda. dan dimasak bersama daging lembu stew atau daging lembu dimasak atas kuali panas berkuah  - ala shabu shabu.
Atau  seperti Mak penulis buat, jika nak buat stimbot  atau saja dia akan beli daun tong ho atau chyrsanthemum yang mature untuk dimasak cara stim bot, atau merebus, stir fry goreng tumis  dgn bawang udang  atau daging atau begitu saja dimasak didalam tempoh yang singkat. Pokok dan dahan yang matang memberi aroma  yang sedap dan kuat.

Daun nya ada 2jenis lebar dan kecil, Terkenal diseluruh dunia di eropah, di China, Jepun, Korea dan India.
Garland Chrysanthemum elok untuk mata dan mengandungi vitamin dan beta karotene.
jika ke pasar borong basah yang menjual sayuran hijau, bila nampak auntie nyonya tu jual sayur hiau tanyalah pasal garland chrysanthemum atau tong ho atau  nama yang diatas. Beli dan cuba. jangan lah masak lama lama. Kalau nak sedap first time buat me soup ala stimbot flavour, tak pun masak dengan daging masak kicap atau stir fy dsbnya. Perkenalkan sesuatu yang elok pada anak anak yang masih kecil. kadangkala first time mungkin taste bud ada kurang, tapi lama kelamaan sedap la rasanya bila tekak dan lidah dah lali.




Khasiatnya amatlah baik.
elok untuk mata dan banyak lagi. Tapi malas nak tuli di sini..since dah on internet tu awak cari la sendiri apa khasiat makan sayur ini.

garland chrysanthemum

recipe korean

health

hypertension - ini kata mereka, so pandai pandai sendiri mengagak kebenaran sesuatu yang di sebut didalam pagi ini. Kalau tahu ada gout dan hypertension jgnlah lak pegi makan tomato pulak. sendiri mahu tahu la ya..

attachment  di atas hanya berkongsi  saja. terpulanglah.. tapi sayur garland chrysanthemum memang sedap dan berkhasiat.  Untuk anda check it out.