amal kebajikan

Free scan dan bersihkan komputer anda dari virus dan spyware - click ini

terima kasih la klik ni

Thursday 4 November 2010

.....

Walaupun kita dapat merasakan tempias  gegaran bila negara jiran di landa, alhamdullillah kita masih terlindung dari bencana alam. Tidak lah seteruk mereka..
Dulu dalam tahun 80 an ada kawan, seorang jururawat bekerja shift malam, di hospital besar Melaka, balik bercerita rasa bergegar bangunan untuk beberapa saat. Esoknya keluar berita gempa bumi di negara jiran..
Berdoa lah semua janganlah gegaran yang kuat melebihi 7 richter berlaku di negara jiran... kerana ianya cukup menempiaskan kesan pada semenanjung tanah Malaysia. Kerana kita dekar benar dengan kepulauan yang di panggil pacific ring of fire.

Jika diingati bila sebahagian penghuni kena keluar dari bangunan apabila gegaran di rasa di Kuala Lumpur satu ketika dahulu....kita berdoalah kepada Allah swt  supaya jangan berlaku lagi...gegaran gegaran ini...


 Sandakan Magnitude 4.5 SABAH, MALAYSIA


Friday, September 04, 2009
Sandakan

Jika ada kesempatan bacalah sepintas lalu untuk sedikit pendedahan jika berhadapan dengan bencana apa kita perlu lakukan untuk  keluarga, anak dan haiwan kesayangan. Supaya kita tidak clueless dan untuk pengetahuan am... Bacalah dan klik lah di bawah..terutama redcross punya link..yang memberitahu apa perlu dilakukan ketika kecemasan ...

Jika nak tahu apa perlu dilakukan klik  prepare  .

Lain bacaan klik:
daretoprepare.

an idea what to do for your pet incase of emergency.. klik

semua orang patut baca... klik

disaster/teacher/kids klik


areyouready klik

kids klik

redcross read me klik

Ini bukanlah nak menakutkan, tapi untuk mendedahkan pengetahuan  dan bila berita berita bencana berlaku, didiklah anak anak...beritahu mereka apa mereka perlu lakukan.....tidak ada ruginya..
Contohnya jika banjir... beritahu anak anak.. semasa air naik, jika kita tiada apa perlu di lakukan...jika mereka hendak pergi ke tempat selamat...ikat kain di pintu grill supaya kita tahu semua dah selamat- signal..
Mana cat carrier untuk letak kan kucing. Padam pam aquarium, petisejuk dsbnya...

Kerana semasa tiggal dikawasan perumahan yang terlibat dengan banjir selepas hujan lebat. Kawan Penulis tersangkut didalam jam berjam jam kerana air naik di sebahagain laluan. Kucing kucingnya  dirumah hampir semua keluar bermain disiang hari. Cuma di waktu malam mereka duduk didalam rumah.
Bila kawan sampai, kereta perlu ditinggal dijalan atas bukit dan berjalan sejauh 2 km sblm masuk kekawasn perumahannya. Bayangkan  kawan kena redah banjir separas pinggang dan melawan arus dari air sungai yang melimpah. Kerana tidak diketahui samada kawan serumahnya mengangkat alatan tv, cushion sofa ke tingkat atas. Kucing kucing yang suka duduk diluar tidak diketahui kemana mereka.
Sikawan ini meredah banjir keliling rumah mencari kucing kucing ini kerana air naik tinggi separas pinggang, dan kawasan perumahan tersebut masih belum ada pokok yang tinggi kerana ianya baru dibuka..
Siapa sangka ...maka banyak lah miscommunications ...
satu pengajaran...
Ibu bapa perlu mendidik anak anak apa perlu dilakukan semasa kecemasan.