amal kebajikan

Free scan dan bersihkan komputer anda dari virus dan spyware - click ini

terima kasih la klik ni

Monday 24 October 2011

KALAU LAPAR..........




KALAU lapar... nak jaga kolestrol dan tak nak rasa lapar, bawalah karot yg  dibasuh bersih  potong macammana size kita mahu letak dalam plastik bag dan bawalah pergi kerja, berjalan dan sebagainya..

Untuk memperkenalkan dgn anak anak bayi kecil, tak cerewet makan bila perkenalkan makanan masa bayi, masak lah bubur nasi yang berperisa ada rasa sayur, ayam  dan sebagainya...jangan letak garam banyak ya..tapi letaklah sayur herba seperti daun saderi, parsly,  daun ketumbar, atau masa merebus letak serai sebatang, sebelum nak blend keluarkan serai tersebut.. SUPAYA deria rasa dapat digalakkan dan menggalakan anak anak dapat melatih deria rasa mereka...
Klaua nak kurangkan penggunaan garam , maka alternative kepada garam adalah penggunaan bahan yang mengandungi umame.Umami adalah unsur rasa seperti pedas manis masam pahit dan masin.
Umame adalah penggunaan bahasa yang dipinjam dari bahasa jepun.
Bahan makan yang kaya dengan unsur umame adalah karangan laut, daging yang dikeringkan, sayuran spt cendawan, tomato yang masak ranum, sawi china, bayam,dsbnya dan juga bahan yang di jeruk asinkan, di jeruk, , dikerinigkan, dan dbuat dari udang, ikan, belacan, kicap, sea weed, konbu,  dsbnya..
Dengan menggunakan bahan yang mengandungi umame, kita tidak perlu menggunakan garam yang banyak....